Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang. KepadaNya kita datang dan kepadaNya kita kembali.
Allah berfirman maksudnya:
" Alif Lam Mim (1) Kitab Al Quran ini tidak ada keraguan padanya petunjuk mereka yang bertkwa (2) Mereka yang beriman kepada yang ghaib , melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka (3) Dan mereka beriman kepada al Quran yang diturunkan kepadanya dan yang telah diturunkan sebelum engkau dan mereka yakin adanya akhirat (4) Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.(5)" Al Baqarah
Surat ini diturunkan di Madinah (Madaniyyah) terdiri dari 286 ayat  
 الم   
1.  Alif laam miin 
 Penjelasan Kalimah 
Alif laam miin ini adalah rangkaian huruf hijaiyah dan surat-surat   Al-Qur’an yang diawali dengan huruf seperti ini berjumlah 29 surat.
Umumnya para mufasir (pakar tafsir) tidak menjelaskan maksud huruf-huruf  ini dan cukup mengatakan,  “Hanya Allah yang mengetahui maksudnya  (Allahu A’lamu bimurodihi).
Hal itu disebabkan tidak ada sama sekali berita valid dari Nabi Saw mengenai maksudnya. Bahkan Abu Bakar dan Ali bin Thalib menyebutkan bahwa tidak perlu mencari tafsiran huruf-huruf itu kerana bahagian dari ayat mutasyabihat (ayat yang sulit dijelaskan dan hanya Allah saja yang mengetahuinya), dan cukup menyakini saja bahawa itu bahagian dari Al-Qur’an.
Hal itu disebabkan tidak ada sama sekali berita valid dari Nabi Saw mengenai maksudnya. Bahkan Abu Bakar dan Ali bin Thalib menyebutkan bahwa tidak perlu mencari tafsiran huruf-huruf itu kerana bahagian dari ayat mutasyabihat (ayat yang sulit dijelaskan dan hanya Allah saja yang mengetahuinya), dan cukup menyakini saja bahawa itu bahagian dari Al-Qur’an.
Dengan kata lain sebahagian pakar tafsir menyerahkan pengertiannya kepada  Allah kerana dipandang termasuk ayat-ayat mutasyabihat dan tidak perlu  dikaji lebih lanjut, seperti komen as-Sa’di, pakar tafsir  kontempori;
“ Tidak perlu dibahas lebih lanjut karena tidak adanya berita valid  dengan menyakinkan bahwa Allah tidak mungkin bergurau dan pasti ada  hikmah di balik itu.”
Namun ramai pula pakar tafsir  menafsirkan huruf-huruf itu kerana  memang nalar akan selalu mencari rahsia atau bahkan hikmah di sebalik  huruf-huruf itu, Meskipun kadangkala pandangan mereka berlainan, kadangkala disepakati oleh pakar yang lain dan sebagainya. Dan nampaknya  tidak salah jika ada beberapa pakar tafsir tradisional yang mencuba  mengungkapkan makna huruf-huruf itu. 
 Beberapa Pandangan Tafsiran Alif Lam Mim 
A. Bahawa Allah  memerintahkan untuk tadabbur sekaligus memahami  Al-Qur’an dan tidak mungkin ada perkataan dalam Al-Qur'an yang tidak boleh  ditafsirkan kerana AL-Qur'an sendiri selalu memerintahkannya seperti yang  dianjurkan beberapa ayat:
“Sesungguhnya Kami menjadikan Al-Qur'an dalam bahasa Arab supaya  kalian berfikir.”(QS. Az-Zukhruf:3) 
“ (Al-Qur’an) diturunkan dengan (menggunakan) bahasa arab yang  jelas.” (QS. Asy-Syu’ara: 195) 
Bagi sebahagian pakar tafsir yang menyetujui pandangan ini muncullah  beberapa penafsiran tentang huruf-huruf ini antara lain:
1. Huruf-huruf ini biasa digunakan masyarakat arab di dalam  sajak/syair/prosa sebagai penganti kalimat-kalimat. Namun pandangan ini  dibantah kerana ketidak tahuan mana kalimah yang dibuang dan juga tidak  ada satupun sumber yang valid baik dari Nabi, maupun atsar sahabat, mana  kalimah yang dibuang tersebut dan apa bentuknya.
2. Huruf- huruf dimaksudkan sebagai kalimah yang menyuarakan tentangan  bagi yang meragukan Al-Qur’an. Seakan-akan ada tentangan untuk membuat  bandingan Al-Qur’an. Dan maknanya seperti ini:
“ Huruf Alif Lam Mim ini bukanlah huruf –huruf yang asing bagi  kalian yang kalian gunakan sehari-hari, kalian sendiri menganggap diri  kalian ahli balaghah  dan fushah (ahlibahasa; ahli dalam syair/prosa).  Kami lah yang menciptakan Al-Qur’an ini, dan cobalah kalian menciptakan  bandingan Al-Qur’an itu, dan pastinya kalian tidak akan mampu meskipun  hanya satu ayat.”
3. Bahawa huruf-huruf ini merupakan rumus yang biasa digunakan oleh  masyarakat arab waktu itu.  Alif itu tanda atau rumus dari kalimah  Allah, huruf Lam tanda dari Jibril, dan Mim tanda dari kalimat Muhammad.
B. Sebahagian menafsirkan Alif menunjukan kata ana (saya/Allah). Lam  menunjukan kata Allah, dan Mim menunjukan lebih tahu (A’lamu). Jadi  artinya,” Saya (Allah) lebih mengetahui maknanya. “
C. Ada yang menyebutkan bahwa huruf-huruf itu  hanyalah nama dari surat  yang bersangkutan. Seperti yang dikemukakan oleh pakar tafsir   Az-Zamakhsyari dan disetujui oleh banyak pakar tafsir lainnya. Pandangan  yang mereka kemukakan adalah sebuah hadis:
“ Sesungguhnya Rasulullah Saw pernah membaca di solat subuh di hari  jum’at Alif Lam Mim (surah) Sajadah dan (surah) Hal Ata ‘alal Insan.”  (HR. Bukhari Muslim) 
D. Sebahagian menfasirkan sebagai huruf sumpah (Qasam), yaitu kalimat  sumpah yang digunakan untuk menunjukkan Maha Mulia dan Keagungan  Allah Swt. 
Jadi huruf-huruf ini jika diertikan:
“Demi Allah. Kitab ini tidak ada keraguan sedikitpun di dalamnya,” 
Huruf laa sendiri (dari kalimah Laa Raiba Fih) adalah jawapan  kalimah  sumpah (Qasam). 
Penafsiran ini berpedoman pada riwayat Ikrimah (seorang tabi’in, murid  Ibnu Abbas) dari riwayat Ibnu Abi Hatim dan diriwayatkan pula oleh  ath-Thabari dengan sanad yang sahih yang menyebutkan bahwa Alif Lam Mim  adalah huruf sumpah. 
E. Jika menggabungkan semua pandangan yang ada, boleh  diertikan bahwa Alif Lam Mim ini adalah nama lain dari surah itu, kerana kadangkala satu kata dalam Al-Qur’an boleh diertikan dengan banyak makna.  Dan boleh juga diertikan bahawa huruf-huruf itu boleh bererti salah satu  dari sifat-sifat Allah.
 Kesimpulan 
1. Sebahagian pakar yang tidak menfasirkan huruf-huruf ini kerana tidak  ada satupun keterangan yang sahih yang valid mengenai erti dari  huruf-huruf  dan meyerahkan sepenuhnya pengertiannya pada Allah Swt.
2. Sebagian lain mencuba menafsirkan huruf-huruf tersebut kerana  Al-Qur’an sendiri selalu memerintahkan bagi para peneliti dan pengkaji  Al-Qur’an untuk tadabbur dan merenungi maknanya. Jika ada sebagian ayat  yang tidak boleh ditafsirkan bagaimana mungkin boleh tadabbur dan  merenungkan hikmah disebaliknya. 
3. Sekalipun banyak tafsiran tentang huruf-huruf itu, namun jangan  dipastikan bahawa itu adalah tafsiran yang tepat atau benar.  Kerana tafsiran ini masih dalam kategori zhani (hanya prasangka belaka) ertinya boleh mengandungi kebenaran atau salah.
4. Ada pandangan menarik dari pakar tafsir kontempori, Mutawali  asy-Sya’rawi, bahawa kita tidak wajib mencari jawaban huruf-huruf seperti  ini, kerana hal ini diluar perintah dasar, yaitu membaca, taddabur dan  akhirnya merngamalkannya. 
 ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ  
2. “ Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi  mereka yang bertaqwa.” 
 Erti Kata 
(ذَلِكَ )  Kata benda ini (isim Isyarah) meskipun bererti sesuatu  yang jauh, namun diertikan ini (هذا )  yaitu sesuatu yang dekat.  Ini menunjukan mulia dan agungnya Al-Qur’an ini.
الْكِتَابُ  Al-Qur’an
(لاَ رَيْبَ)  Tidak ada keraguaan bahwa Al-Qur’an berasal dari  Allah Swt yang diwahyukan kepada Nabi Saw. Huruf (لاَ )  adalah  Laa naïf li jinsi dan khabarnya wajib dibuang.
(فِيهِ هُدًى)    Petunjuk menuju kebahagiaan , kejayaan dunia  akhirat
(لِّلْمُتَّقِينَ)  Bagi yang bertakwa, takwa adalah takut dari  azab Allah kemudian  ketakutan itu diaplikasikan dalam bentuk  banyak melakukan taat dan menjauhkan semua larangannya.
 Erti Ayat 
Allah Saw memberi pernyataan bahwa Al-Qur’an itu adalah kitab milik-Nya  yang diturunkan kepada Nabi Saw. Isi Qur’an ini tidak ada sedikitpun  kepalsuan apalagi kebohongan bahawa Qur’an ini bukan dari Allah.  Sebaliknya Al-Qur’an ini merupakan kunci sukses, sumber hidayah,  petunjuk bagi orang yang beriman dan dan bertakwa untuk memperoleh  kebahagiaan dunia akhirat.
 Kesimpulan Ayat 
1. Menguatkan Iman kepada Allah Swt itu dengan cara mempelajari  Al-Qur’an dan mempelajari sunnah Nabi Saw
2. Hidayah atau meminta petunjuk itu dengan cara mempelajari Al-Qur’an  itu sendiri.
3. Ayat ini menjelaskan kemuliaan orang yang bertakwa, jadi orang yang  takwa itu pasti banyak membaca, mempelajari, dan mengkaji Al-Qur’an.
 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا  رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ   
2. “(Yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaibyang mendirikan  shalatdan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada  mereka.” 
 Erti Ayat 
1. Orang yang takwa itu adalah orang-orang  yang mempercayai semua  ajaran yang dibawa oleh Nabi Saw. Baik tentang masalah ghaib seperti  adanya syurga, neraka, hari kiamat dll. Atau tentang sejarah generasi  sebelumnya, generasi akan datang apapun kebaikan atau keburukan mereka.
2. Orang bertakwa itu juga suka mengerjakan solat, dan tidak cukup hanya  mengerjakan saja, namun  diperhatikan pula syarat wajib, atau adab didalam  solat itu sendiri, termasuk saranan untuk khusuk. Dengan demikina  solat itu nantinya akan menolak semua keburukan dan kekejinan bagi yang  melaksanakannya.
3. Orang bertakwa itu juga menunaikan kewajiban zakat, sering memberi  sedekah, ringan tangan membantu kesusahan orang lain, atau sering  melakukan kebajikan yang lainnya. Perintah mengeluarkan zakat dan sedekah  inipun hanya sebagian kecil saja dan bukan seluruh harta kerana rezeki  itu asasnya milik Allah, jadi jangan pelik kaerana ia bukan milik kita.
 والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن  قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ 
3. “Dan mereka yang beriman kepada kitab (Al Quran) yang telah  diturunkan kepadamu dan Kitab-Kitab yang telah diturunkan sebelummu[,  serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat” 
 Erti Ayat 
Orang Mukmin itu mempercayai seluruhnya apa yang dibawa oleh Nabi Saw,  begitu pula beriman ada kitab-kitab lainnya yang diturunkan sebelum  Al-Qur’an. Orang takwa itu beriman kepada semua Nabi tanpa terkecuali,  dan tidak disebut mukmin jika hanya mempercayai sebagian dari para Nabi  itu.
 أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ  الْمُفْلِحُونَ   
5. “Mereka Itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan  merekalah orang-orang yang beruntung.” 
 Erti Ayat 
Mereka inilah yang akan mendapat kebahagiaan karena mereka mau  menjalankan semua perintah Allah Swt dan mahu menjauhi semua  larangan-Nya. Mereka akan akan menjadi manusia berjaya, manusia paling bahagia baik di dunia maupun di akhirat.
 
 

 

 
 
 
 
0 comments:
Post a Comment